15.9 C
New York
Monday, September 30, 2024

Mitsubishi Fuso Canter TF 2024 tiba di Malaysia – enjin 3.0L turbo Euro 5 boleh guna biodiesel B30, ABS, ESP


Mitsubishi Fuso Canter TF 2024 tiba di Malaysia – enjin 3.0L turbo Euro 5 boleh guna biodiesel B30, ABS, ESP

Selain Mercedes-Benz Actros dan Arocs, Hap Seng Vehicles Distribution (HSTD) juga telah melancarkan Mitsubishi Fuso Canter terbaru di Malaysia, yang menggunakan enjin diesel Euro 5. Dengan ini, syarikat itu telah membawa jentera yang lebih mesra alam dan kurang emisi.

Lori kegunaan ringan baru yang dilancarkan ini adalah daripada generasi kelapan dengan nama kod TF, ditawarkan dalam empat rangka dan propshaft asal terus dari Jepun, dengan jarak roda antara 3,400 ke 4,750 mm. Dengannya, pemilik tidak perlu melakukan sebarang modifikasi untuk memenuhi keperluan mereka.

Kesemuanya digerakkan oleh enjin empat silinder diesel turbo 3.0 liter 4P10 yang berkemampuan 150 PS pada 2,839 rpm dan tork 370 Nm antara 1,400 ke 2,839 rpm. Pembeli boleh memilih antara dua kotak gear iaitu handbook lima kelajuan, atau AMT enam kelajuan Duonic dengan klac berkembar – transmisi twin klac pertama untuk kegunaan komersial.

Canter baru ini juga tidak lagi menggunakan selective catalytic discount (SCR) AdBlue dan digantikan dengan pengitar semula fuel ekzos (EGR) serta penapis diesel (DPF) demi mencapai kelulusan Euro 5. Enjin ini juga boleh digunakan dengan biodiesel B30, membawa makna ia sudah bersedia untuk mandat kerajaan berkenaan B30 sebelum ia dilaksanakan pada tahun 2030.

Semua mannequin mempunyai berat dengan muatan (BDM) 7.5 tan, kecuali untuk 150 HRX handbook, kerana ia ditingkatkan kepada 8.55 tan. Suspensi terdiri daripada leaf spring di hadapan dan belakang, dengan penyerap teleskopik berkembar serta anti-roll bar di hadapan, bersama dengan penyerap tunggan dan gandar hyphoid di belakang. Brek cakera diberikan pada semua roda.

Canter generasi kelapan ini boleh dikenali melalui muka baru yang mempunyai grafik berbentuk V besar, lampu utama dengan pemantul cahaya petak serta gril terpisah. Di dalam, keadaannya serba ringkas dan penukar gear diletakkan pada papan pemuka. Konsol tengah pula lebih seperti kereta dengan menempatkan head unit, butang pengawal pendingin hawa serta ruang simpanan besar.

Mitsubishi Fuso Canter TF 2024 tiba di Malaysia – enjin 3.0L turbo Euro 5 boleh guna biodiesel B30, ABS, ESP

Mannequin Duonic AMT 150 GRP (Premium) dipertingkat lagi dengan cermin pandang belakang digital serta skrin sesentuh dengan sambungan Apple CarPlay dan Android Auto. Dari aspek keselamatan, semua mannequin datang dengan beg udara pemandu, ABS, kawalan stabiliti serta sistem override brek yang menutup pendikit apabila pedal minyak dan brek ditekan secara tidak sengaja.

Sama seperti Actros dan Arocs, Canter ini datang dengan telematik Trac360 secara customary, yang dikatakan dapat membenarkan pengguna serta perniagaan meningkatkan penggunaan kenderaan mereka. Sistem ini dapat mengesan kedudukan lori serta jalan yang dilalui bagi memahami perangai pemandu dan membantu mencari kembali kenderaan sekiranya dicuri.

GALERI: Mitsubishi Fuso Canter MT 150 HRX 2024

GALERI: Mitsubishi Fuso Canter Duonic AMT 150 GRP 2024

GALERI: Enjin Mitsubishi Fuso 4P10

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles