20.3 C
New York
Thursday, October 3, 2024

Chery Tiggo 8 Professional e+ facelift 2025 muncul di MITI Day – versi PHEV akan dilancar di Malaysia tak lama lagi?


Chery Tiggo 8 Pro e+ facelift 2025 muncul di MITI Day – versi PHEV akan dilancar di Malaysia tak lama lagi?

Chery Malaysia telah membawa mannequin Tiggo 8 Professional e+ facelift untuk dipamerkan pada orang awam ketika berlangsungnya MITI Day 2024 di Menara MITI baru-baru ini. Sebelum ini Tiggo 8 dalam versi plug-in hybrid (PHEV) itu telahpun dipamerkan di Malaysia Auto Present awal tahun ini, namun unit yang dibawa ke MITI Day ini adalah dari versi facelift 2025.

Mannequin kemaskini ini bukan hanya menampilkan muka dengan bampar dan lampu hadapan baharu, malah ia turut memberikan lebih banyak perubahan pada bahagian lain termasuk pembuka pintu jenis tenggelam dan juga papan pemuka baharu di dalam kabin.

Walau bagaimanapun unit yang dibawa untuk dipamerkan ini ada sedikit perincian yang pelik – ia merupakan mannequin PHEV tetapi mengenakan bampar facelift untuk mannequin petrol sepenuhnya. Namun ini sebenarnya bukan baharu untuk Chery Malaysia – mannequin Tinggo 7 Professional pasaran tempatan misalnya, kita menerima bampar yang sama seperti mannequin PHEV pasaran China (dengan serlahan-serlahan biru) walaupun hanya dibekalkan dengan enjin petrol penuh.

Chery Tiggo 8 Professional e+ facelift yang dipamerkan di MITI Day menampilkan penggayaan seperti mannequin petrol penuh di China (seperti gambar unit berwarna putih sebelah atas, unit di baris bawah merupakan mannequin PHEV sebenar di China)

Unit yang dipamerkan ini juga masih dalam versi pemanduan setelah kiri. Unit rangkaian kuasa Tiggo 8 Professional e+ ini menggandingkan enjin 1.5 liter turbo yang sama seperti Omoda 5 menghasilkan 156 PS dan tork maksima 230 Nm, dan juga dua motor elektrik bersama kotak gear Devoted Hybrid Transmission (DHT) tiga kelajuan yang diintegrasikan. Unit rangkaian kuasa ini membekalkan 326 PS dan tork 545 Nm secara keseluruhan.

Pada pasaran China, Tiggo 8 Professional e+ ditawarkan dengan dua saiz bateri bermula yang paling kecil mampu memberikan jarak gerak elektrik sepenuhnya sejauh 42 km mengikut kitaran WLTP, manakala bateri lebih besar berkapasiti 19.27 kWj membolehkan ia bergerak sejauh 80 km tanpa enjin petrol dihidupkan. Kesemua mannequin menyokong pengecas pantas DC hingga 29 kW, dan juga pengecas AC 6.6 kW. Varian dengan bateri yang lebih besar juga memberikan fungsi vehicle-to-load (V2L) sehingga 3.3 kW.

Menurut Chery, sistem PHEV yang dibekalkan ini mempunyai sembilan mod operasi termasuk mod motor elektrik tunggal, mod motor elektrik berkembar, mod fungsi collection dan prolonged vary, mod direct engine drive dan mod parallel drive. Jangan salah faham dengan mod motor tunggal atau mod motor berkembar kerana kedua-dua motor berkenaan hanya memacu roda hadapan.

Bahagian dalaman Chery Tiggo 8 facelift versi petrol penuh pasaran China

Manakala empat mod selebihnya adalah berkaitan dengan sistem pemulihan tenaga iaitu mod pengecasan dan parkir, mod pengecasan dan pemanduan, mod brek penjanaan semula tenaga motor tunggal dan mod brek penjanaan semula tenaga motor berkembar.

Sebelum ini juga Chery Malaysia telah mengumumkan bahawa Tiggo 8 Professional e+ ini akan dilancarkan disini dalam versi pomasangan tempatan (CKD) sama seperti Tiggo 8 Professional dalam versi petrol sepenuhnya. Sehingga kini masih belum ada petunjuk bila pelancarannya tersebut akan dibuat, namun dengan kemunculannya di MITI Day ini mungkin menandakan ia semakin hampir.

GALERI: Chery Tiggo 8 Professional e+ PHEV facelift 2025 pasaran China

GALERI: Chery Tiggo 8 Professional facelift 2025 pasaran China

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles