9.2 C
New York
Friday, October 11, 2024

EV Honda 0 Sequence akan tampil dengan bateri nipis, lantai rendah, platform ringan, seronok dipandu


EV Honda 0 Series akan tampil dengan bateri nipis, lantai rendah, platform ringan, seronok dipandu

Honda sebelum ini telah pun mengumumkan bahawa ia akan menjadi jenama elektrik sepenuhnya menjelang 2040, dan merancang untuk memperkenalkan tujuh mannequin EV world yang dikenali sebagai Honda 0 Sequence yang akan mula dipasarkan pada 2026 sehingga 2030.

Semalam ketika berlangsungnya “Honda 0 Tech Assembly 2024”, Honda telahpun memperincikan beberapa ciri-ciri utama pada barisan model-model 0 Sequence berkenaan. Menurut Honda, model-model 0 Sequence ini sedang dibangunkan dengan thought baru yang diperolehi dari “sifar” dengan pendekatan baharu kepada pembangunan EV iaitu “Nipis, Ringan dan Bijak”.

Honda juga menyatakan dengan pendekatan baharu itu akan menawarkan lima aspek utama menerusi model-model EVnya iaitu; Rekaan artistik yang seiring dengan orang ramai; Pemanduan berautomasi dan sistem bantuan pemanduan termaju (ADAS) yang memastikan keselamatan dan ketenangan fikiran; Menjadikan EV sebagai “ruang” untuk orang ramai menerusi IoT dan teknologi terhubung; Keseronokan memandu dengan rasa bersatu dengan kenderaan; Prestasi keberkesanan elektrik yang luar biasa.

Untuk aspek “Nipis dan Ringan”, ia akan terus membawa prinsip M/M (Man Most/ Machine Minimun) yang digunakan oleh Honda dalam pembinaan model-model sedia ada kepada model-model dalam period EV. Dengan prinsip ini model-model EV 0 Sequence kelak akan memberikan ruang yang selesa bersama rekaan kenderaan yang rendah dan juga overhang yang pendek.

Manakala dengan EV yang direka ringan, Honda bakal menghasilkan mannequin EV yang bukan sahaja memberikan rasa pemanduan yang sporty dalam masa yang sama memberikan prestasi keberkesanan pengunaan tenaga elektrik terbaik.

Bagi pembangunan model-model 0 Sequence ini, Honda akan menggunaakn platform baru yang khas digunakan untuk EV yang dibina menggunakan bahan acuan panas gred 2.0 GPa (plat logam kekuatan ultra-tinggi), bagi menghasilkan mannequin yang direka rendah yang bukan sahaja memberikan rupa yang cantik, malah memberikan rasa selamat kepada penumpang.

Ia dapat dihasilkan dengan rekaan pek bateri yang nipis dan juga unit gandar elektrik (e-Axle) kompak yang baru dibangunkan, membolehkan model-model EV tersebut masih menampilkan lantai yang rendah dan memberikan pusat graviti dan daya inersia yang rendah, sekaligus dapat menstabilkan kenderaan dan memberikan pemanduan yang sporty, serta memberikan ruang dalaman kenderaan yang lebih luas.

Unit e-Axle yang dinyatakan tadi dan juga inverter yang digunakan pada platform baharu ini merupakan versi yang lebih baik berbanding komponen yang sedang digunakan pada model-model hibrid e:HEV Honda sedia ada. Inverter berkenaan dapat dikecilkan kira-kira 40% dari asal, membolehkan pakej keseluruhan diletakkan secara melintang dengan inverter tersebut terletak bersebelahan motor elektrik.

Bagi pek bateri pula, ia bakal dihasilkan 6% lebih nipis dari pek bateri biasa dengan menggunakan teknologi Megacasting dan kimpalan geseran berpusar (FSW) 3D. Di samping itu, dengan menggunakan struktur badan yang direka bentuk bagi menyuraikan kesan perlanggaran, ruang tambahan yang diperlukan untuk melindungi bateri akan dikurangkan. Ini akan memberikan ruang yang lebih besar untuk memasang bateri. Dengan bateri lebih nipis dan ringan ini turut akan menambah baik aspek kecekapan penggunaan tenaga dan memberikan jarak gerak lebih jauh.

Selain dari itu, Honda juga kini sedang berusaha untuk menghasilkan bateri dengan tahap kadar kemerosotan kapasiti lebih rendah iaitu kurang dari 10% selepas 10 tahun. Ia dilakukan dengan membuat prognosis terhadap information pemanduan dari 5 juta kenderaan Honda seluruh dunia, kebanyakkan dari model-model hibrid.

Mannequin-model 0 Sequence ini juga bakal menerima sistem aerodinamik aktif yang sedang dibangunkan oleh Honda. Dengan sistem ini ia akan mengaktifkan pemesong udara hadapan yang berada di bawah kereta, bergantung kepada kelajuan dan faktor-faktor lain.

Pemesong udara ini akan dipasang pada semua jenis badan termasuk mannequin dengan badan yang tinggi seperti SUV. Ia bukan sahaja akan mengurangkan rintangan untuk bergerak bagi menjimatkan penggunaan tenaga, malah turut akan meningkatkan daya downforce yang memberikan kestabilan ketika dipandu pada laluan tegak.

Honda juga menyatakan pemanduan yang sporty untuk EV 0 Sequence ini kelak turut akan disumbang dari kerangka badan yang keras dan ringan. Ia akan menggunakan indeks kestabilan stereng yang baru di mana ia akan memberikan kebolehan untuk melentur badan kereta berkenaan bagi mengawal beban pada setiap tayar ketika meredah selekoh. Struktur badan yang lebih ringkas ini juga akan menyumbang kepada pengurangan berat kira-kira 100 kg berbanding model-model EV awalannya, dakwa Honda.

Mannequin-model 0 Sequence ini juga akan menggunakan sistem OS kenderaan yang dibangunkan sendiri oleh Honda menerusi pendekatan “Bijak”. Selaras dengan teknologi terhubung yang kini sedang berkembang, Honda akan menawarkan teknologi pintar yang akan dioptimakan untuk setiap pelanggan, kata Honda dan mengesahkan bahawa sistem itu akan membolehkan kemaskini boleh dibuat secara OTA.

Pendekatan ini juga akan menyaksikan model-model 0 Sequence Honda akan menerima sistem ADAS Tahap 3 (bantuan pemanduan diberikan dengan mata tertutup) yang boleh digunakan dalam trafik sesak dan lebuhraya. Sistem ini akan menggunakan penderia LiDAR berketepatan tinggi, kamera berdefinasi tinggi, kotak komputer berprestasi tinggi dan ia akan diperhalusi setiap masa menggunakan teknologi AI.

Teknologi-teknologi ini bukan hanya digunakan untuk sistem bantuan pemanduan, malah ia turut dikongsi dalam memberikan keseronokan memandu. Honda mengemaskini teknologi kawalan bersepadu dinamik kenderaan dengan menghubungkan pelbagai unit kawalan dan ia akan memberi pelarasan semula kepada komponen yang dikawal menerusi wayar seperti roda stereng, suspensi dan brek.

Di samping itu, dengan menggunakan penganggar sikap berketepatan tinggi dan kawalan penstabilan berdasarkan penderia giro 3D, yang yang dibangunkan menerusi teknologi robotik asal Honda, pergerakan kenderaan akan distabilkan sebelum ia menjadi tidak stabil bagi membolehkan ia mengambil selekoh dengan lancar. Semasa memecut, motor elektrik dan sistem brek akan bekerjasama untuk mengawal cengkaman tayar dengan segera dan tepat, memastikan pecutan yang stabil dan selesa pada pelbagai jenis permukaan jalan.

Pengurusan tenaga juga adalah antara aspek yang akan ditumpukan dalam membangunkan EV 0 Sequence ini. Dengan menggabungkan teknologi pengurusan bateri yang dibangunkan pada asalnya untuk mannequin hibrid, dengan teknologi pengurusan haba yang baru dibangunkan yang merangkumi pengurusan haba bateri, model-model Honda 0 Sequence akan menawarkan ruang kabin yang selesa dan rangkaian yang sangat praktikal untuk menampung cara pelanggan menggunakan kenderaan mereka. Honda mensasarkan unit kuasa untuk berfungsi lebih cekap bagi mencapai jarak gerak 300-batu dalam mod EPA.

EV Honda 0 Series akan tampil dengan bateri nipis, lantai rendah, platform ringan, seronok dipandu

Selain itu, dalam keadaan cuaca musim sejuk, apabila jarak gerak berkurangan disebabkan penggunaan pemanas dan peralatan lain, kereta tersebut akan membuat pelarasan suhu pemanas menggunakan indeks kepekaan suhu berpusatkan manusia bagi mengimbangi penggunaan tenaga dan keselesaan penumpang. Honda mendakwa dengan sistem ini penggunaan tenaga akan diminimumkan dengan pengurangan kira-kira 13%.

Ketika berlangsungnya CES 2024 di Las Vegas Januari lalu, Honda telah mendedahkan dua mannequin konsep untuk 0 Sequence ini iaitu Saloon dan House-Hub. Menurut Honda mannequin produksi untuk Saloon akan dilancarkan pada 2026, dengan rupa yang hampir sama seperti mannequin konsep tersebut dan ia akan menjadi mannequin paling atas dalam siri 0 ini.

Honda mengesahkan bahawa tujuh mannequin 0 Sequence tersebut akan ditawarkan dalam pasaran world menjelang 2030, dan ia akan menampilkan model-model bersaiz kecil, sederhana dan besar.

GALERI: Mannequin konsep Saloon Honda 0 Sequence

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles