8 C
New York
Tuesday, October 15, 2024

Toyota Camry 2024 dilancar di Thailand – generasi ke-9 XV80, bermula RM186k, 2.5L hibrid 227 PS, 3 varian


Toyota Camry 2024 dilancar di Thailand – generasi ke-9 XV80, bermula RM186k, 2.5L hibrid 227 PS, 3 varian

Selepas mendarat di Singapura Ogos lalu, Toyota Camry generasi ke-9 yang dikenali dengan kod casis XV80 kini secara rasmi dilancarkan pula pada satu lagi pasaran ASEAN iaitu Thailand. Sedan segmen-D tersebut ditawarkan dalam tiga varian berbeza di sana dengan varian asas Good dijual pada harga bermula 1,450,000 baht (RM186,059), diikuti Premium berharga 1,639,000 baht (RM209,479) dan 1,789,000 baht (RM228,651) untuk Premium Luxurious,

Namun ketiga-tiga varian Camry di Thailand ini hanya ditawarkan dalam satu pilihan unit rangkaian kuasa iaitu 2.5 liter hibrid petrol. Ia menggandingkan enjin petrol A25A-FXS 2,487 cc empat-silinder sebaris kitaran Atkinson berkuasa 186 PS pada 6,000 rpm dan tork 221 Nm bermula 3,600 rpm hingga 5,200 rpm, bersama motor elektrik berkuasa 100 kW dan tork 208 Nm.

Secara keseluruhan unit rangkaian kuasa hibrid ini menghasilkan kuasa 227 PS, dan ia dialirkan ke roda hadapan menerusi kotak gear e-CVT. Tangki petrol sebesar 50 liter dimuatkan pada Camry ini, dan seperti biasa mannequin pasaran Thailand ditala bagi membolehkan ia beroperasi dengan bahan bakar E20.

Toyota Camry 2024 dilancar di Thailand – generasi ke-9 XV80, bermula RM186k, 2.5L hibrid 227 PS, 3 varian

Mannequin generasi baharu ini menampilkan dimensi 4,920 mm panjang, 1,840 mm lebar, 1,455 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,825 mm. Jadi berbanding mannequin generasi sedia ada yang masih dijual di Malaysia, Camry XV80 berkenaan adalah 35 mm lebih panjang, tetapi dimensi lain masih lagi sama.

Ketiga-tiga varian Camry di Thailand ini menerima lampu hadapan LED automatik dengan lampu nyalaan siang LED, lampu belakang LED, cermin sisi dengan lampu isyarat membelok LED dan pembuka pintu dalam kemasan warna badan dan cermin hadapan akustik dengan pengelap cermin automatik.

Tambahan untuk cermin sisi, ketiga-tiga varian datang dengan larasan elektrik dan fungsi auto-lipat, namun hanya varian Premium Luxurious diberikan tambahan fungsi memori dan larasan automotik ketika undur. Manakala untuk bumbung panaromik dan pelindung matahari kawalan kuasa, ia hanya diberikan pada varian Premium dan Premium Luxurious.

Toyota Camry 2024 dilancar di Thailand – generasi ke-9 XV80, bermula RM186k, 2.5L hibrid 227 PS, 3 varian

Untuk roda pula, varian Good datang dengan rim aloi 17-inci kemasan warna perak dengan tayar 215/55R17. Manakala varian Premium dan Premium Luxurious hadir dengan rim aloi 18-inci dalam kemasan dua-tona dan juga tayar 235/45R18.

Beralih ke bahagian kabin, mannequin pasaran Thailand ini diberikan upholsteri gabungan kulit sintetik dan sebenar. Ketiga-tiga varian menerima tempat duduk pemandu larasan kuasa lapan-hala, namun hanya varian Premium Luxurious diberikan liang aliran udara serta fungsi memori dan juga larasan kebelakang automatik ketika pemandu masuk atau keluar dari kabin ala-Lexus.

Manakala untuk tempat duduk penumpang hadapan, varian Good dan Premium diberikan larasan elektrik empat-hala, manakala Premium Luxurious menerima larasan elektrik lapan-hala, liang aliran udara, butang ‘bos’ untuk butang larasan yang diletak pada bahagian kanan perehat badan bagi membolehkan ia dioperasikan oleh penumpamg belakang.

Ketiga-tiga varian ini juga diberikan roda stereng balutan kulit dan kolum stereng larasan elektrik, tetapi hanya varian Premium Luxurious menerima fungsi memori. Sementara pedal penukar gear pula dipadankan pada varian Premium dan Premium Luxurious.

Bagi paparan instrumen, varian Good diberikan papan meter analog dengan skrin MID TFT berwarna tujuh inci, sementara Premium dan Premium Luxurious menerima instrumen digital sepenuhnya skrin TFT 12.3-inci. Paparan head-up pula hanya dilengkapi pada varian Premium Luxurious.

Manakala bagi sistem infotainmen, ketiga-tiga varian menerima skrin sesentuh 12.3-inci dengan hubungan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar. Ia dihubungkan kepada sistem bunyi dengan enam-pembesar suara untuk varian Good dan Premium, manakala Premium Luxurious diberikan sistem dengan sembilan-pembesar suara dari JBL.

Untuk pendingin hawa pula, Good dan Premium diberikan sistem automatik dua-zon, manakala Premium Luxurious menerima sistem tiga-zon. Lain-lain perincian commonplace untuk semua varian termasuk pengecas tanpa wayar dan pelindung matahari tingkap belakang.

Bagi keselamatan pula, kesemua varian menerima lapan beg-udara dan juga sistem bantuan pemanduan termasuk pemantau titik butam amaran lintasan trafik belakang dengan bantuan keluar selamat, amaran pelanggaran hadapan dan brek kecemasan automatik, amaran keluar laluan dengan bantuan stereng dan bantuan pengesan lorong dan cruise management radar dinamik bersama pengurang kelajuan di selekoh.

Untuk varian Good ia hanya diberikan kamera undur, manakala Premium dan Premium Luxurious diberikan kamera pemantau panaromik dan juga kamera perakam digital. Empat warna badan ditawarkan pada Camry generasi ke sembilan pasaran Thailand ini iaitu Valuable Steel, Cement Gray Metallic, Platinum White Pearl dan Angle Black Mica.

Di Malaysia model-model sedan segmen-D dari Jepun dilihat semakin kurang permintaan di mana pembeli-pembeli dari model-model sebelum ini dilihat sudah beralih ke SUV. Dengan Honda Malaysia telahpun menghentikan jualan Accord pada pasaran tempatan, agak-agak UMW Toyota bakal membawa Camry ini ke pasaran tempatan atau tidak?

GALERI: Toyota Camry Premium Luxurious 2024 pasaran Thailand

GALERI: Toyota Camry Premium 2024 pasaran Thailand

GALERI: Toyota Camry Good 2024 pasaran Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles